crònica de la tertúlia viterària d’hivern__


 

Recursos Inhumans   Pierre Lemaitre

Traducció d’Albert Pejó

Carme Bou Sala, cronista

Autor francès i vi francès, un Côtes du Rhone, que a la novel·la ens remet a un moment de celebració -quan el protagonista ha passat la primera selecció per la nova feina. Certament no hi ha altre moment de celebració, en tot el llibre. Alain Delambre, el protagonista d’aquesta història frenètica, ens duu a un món d’espera. L’espera d’algú que no aguanta més i sap que ha de fer alguna cosa de manera immediata. L’espera del qui desespera.

Lemaitre fa passar el seu protagonista per una espiral irrevocable que el durà a un seguit de punts culminants, els quals –com un final de simfonia estrident i potent- no acaben mai de ser veritablement el punt final. Sempre s’obre un fil nou fins la darrera escena de persecució –cinematogràfica total, de diumenge a la tarda, amb crispetes incloses.

M’esperava una tertúlia diferent. Vam anar enfilant un seguit de temes que ens duien a corroborar que Lemaitre el que fa és disseccionar la societat capitalista i ho fa sacsejant la nostra consciència. La novel·la és doncs un llibre-denúncia. Sense sortida amable que valgui.

L’espera de sortir d’un mal pas a l’inici de l’obra, acaba essent una espera de res de bo. L’espiral a què ens veiem abocats com a espectadors en seguir les peripècies de l’Alain és ben negre. No hi ha espai per a una alternativa positiva. De fet, l’únic personatge que ofereix aquesta veu amable, aquesta mà que s’allarga per ajudar sense demanar res a canvi, la veiem en la figura de l’amic borratxo, però Lemaitre el sacrifica com encara incidint més en el fet que res de bo no pot sortir de la voràgine capitalista. El seu protagonista no pot evitar fer el que fa, com si el tibés una corda invisible que duu ben lligada a l’ànima.

Aquest fatalisme, lluny del fatalisme tràgic dels déus imposant el seu ordre als humans, el que fa és mostrar-nos la deshumanització més extrema de la nostra societat. Els homes-déu s’han convertit en monstres capaços de qualsevol cosa.

Lemaitre ens parla d’un món ben galdós en aquest llibre.

La quotidianitat dels personatges després de la desfeta al si de la família Delambre, el seu fer rutinari, ens deixa -com a lectors- un regust que es col·loca en un lloc ben desolat i trist.

 

COMPARTIR COMPARTIR COMPARTIR

// Comentaris (0)

Els comentaris estan tancats.

2 de desembre: DARRERA PROPOSTA DEL 2018: COMBOI A TRES BANDES!! CINÉ-MÚSICA-LLETRA…. ESPECTACLE TRIDIMENSIONAL!


 

Us proposem un tarda de diumenge de categoria.

Us proposem explorar “Els límits de Quim Porta” el darrer breuatge del nostre poeta de capçalera, Josep Pedrals, un devessall pedralenc de la millor collita.

Josep Pedrals, rapsoda / Roger Conesa, música

Ho farem al Masroig, al celler de Ca la Càndia, lloc emblemàtic en le scelbracions quessianes, que el nostre soci Ramon Bargalló cedeix sempre que cal i la cosa s’ho mereix.

I hem fet comboi amb els dos festivals de la tardor prioratina. El TERRRER, i el MOST, perquè representen una aposta que ens agrada, que ens interpel·la i que va pels camins que a naltros ens agrada transitar.

Per això, per fer la tarda ben endiumenjada, tindrem per fer boca un curt Amore d’inverno, d’ Isabel Herguera, 8 min, Itàlia, 2015. (Premi Millor Treball de Ficció – Most 2016).

I per concloure, un vi que els de Terrer ens ofereixen, un vi de casa, del sindicat del poble, la cooperativa del Masroig. Mentre lo poeta i el músic ens porten fins als límits… del Quim Porta, parent del Quim Soler…

Us hi esperem, però no us encanteu que l’aforament és limitat !!

aquí podeu comprar les entrades per assegurar-vos la cadira i la xalera!

COMPARTIR COMPARTIR COMPARTIR

// Comentaris (0)

Els comentaris estan tancats.

PRIORAT_EN_PERSONA 5a edició. La tornada


Aquest cap de setmana, des de divendres, els escriptors que van vindre l’any passat, tornen al Priorat per “passar comptes” de la feina feta. Ho faran a les escoles, instituts i altres fòrums públics. Per saber què hen fet, com ens han vist i com ens han escrit, podeu acudir el diumenge, 18 de novembre a Ulldemolins, on farem la cloenda d’aquesta cinquena edició i dels 10 anys del PeP!

La cloenda, com sempre, tindrà un apart d’espectacle, que enguany ens ofereixen la Laia Pedrol i l’Alexandre Bonanit i que promet… MIL CENT I UN ESTELS

Us deixem  el cartell i el díptic i us hi convidem a ser-hi!

COMPARTIR COMPARTIR COMPARTIR

// Comentaris (0)

Els comentaris estan tancats.

CRÒNICA VITERÀRIA D’ESTIU_ “Corre, pare, corre” de Kim Ae-ran


Tertúlia viterària  setembre de 2018

Kim Ae-ran  Corre, pare, corre!

Carme Bou Sala

Era la primera vegada que escollíem una autora coreana. Probablement el primer cop que llegíem res de literatura coreana i ho fèiem de la mà de la Matilde i d’edicions Godall. Lectura nova, per tant, com una tabula rasa on anar apuntant el que anàvem veient. La Claustre ens va sorprendre amb un vi que combregava amb el llibre per aquest anar d’incògnit. Vam beure un vi no comercialitzat de l’INCAVI, una garnatxa blanca. Dolç d’entrada i amarg en gust final. Un vi ric en sensacions, com els contes de la Kim Ae-ran.

El contes ens parlen amb duresa i tendresa a la vegada, exagerant potser el costat amarg d’una societat que ha patit molts càstigs políticament parlant. Això es tradueix en personatges amb molt poca auto-estima. Solitaris que no saben com comunicar-se però que pateixen la seva ignorància de tal manera que prefereixen continuar, tirar endavant ni que sigui de la mà d’una mentida.

Molts d’aquests personatges provenen d’un entorn rural i han d’aprendre a viure a ciutat. Formar part d’una col·lectivitat i explicar el dia a dia es converteix en la manera més directa per posar de manifest com és realment aquesta societat.

Davant el buit cal trobar consol en les petites coses, com ara el pal saltador Sky Kong Kong, o un objecte qualsevol. N’hi ha moltíssims a tot el llibre. Els objectes de la vida quotidiana que omplen una solitud que no sembla que es pugui acabar.

La gràcia de la KimAe-ran és que aquesta angoixa existencial s’explica amb una lleugeresa que ens acaba fent somriure. Dins la solitud de cadascú hi ha milions de respostes possibles, i no necessàriament han d’encaixar amb la realitat. La poesia que desprenen alguns dels contes és la clau per sortir de les realitats més pesants.

Darrere aquests personatges que (es) cerquen enmig del tot, la figura de la mare s’erigeix com a puntal, la dona que ha sabut com posicionar-se davant la vida. La figura del pare, en canvi, és més fugissera, però també més propera a aquest protagonista que va cercant la seva identitat.

Parlar de grans coses i fer-ho a partir d’objectes: fanals, parets i portes, estris de cuina i bosses de supermercat… I fer-ho amb un llenguatge senzill, d’un dia a dia a Seoul però també d’un dia a dia a qualsevol altra gran ciutat del planeta.

Des del Molar petit, asseguts al pati del Perxe, anàvem trobant que aquell món tan exòtic i desconegut ja no l’era tant. Definitivament ens vam acabar fent nostres els contes de la Kim Ae-ran.

COMPARTIR COMPARTIR COMPARTIR

// Comentaris (0)

Els comentaris estan tancats.

AGENDA DE L’ESTIU 2018


COMPARTIR COMPARTIR COMPARTIR

// Comentaris (0)

Els comentaris estan tancats.

__CRÒNICA DE LA TERTÚLIA VITERÀRIA D’HIVERN__EL PONI ROIG


CRÒNICA VITERÀRIA DEL 17 DE FEBRER DE 2018

JOHN STEINBECK  El poni roig _Traducció de Joaquim Mallafré

Vam començar forts la primera tertúlia de l’any. Per referències  a l’obra, la Claustre ens va portar un brandi Gran Reserva. Com a resultat immediat, les avellanes no paraven de rodolar de les nostres mans a la nostra panxa. Alguns van optar per la segona opció de beguda, a proposta de la Roser. Un vi d’Alella blanc amb el nom ben trobat de “Vermell”.

El poni roig és un llibre amb quatre històries, quatre lliçons morals. Hi veiem passar la mort –tant del poni com de la innocència del protagonista. També la curiositat que comporta tot creixement, la vida que trobem en tot inici I a l’últim conte la vellesa, com esperant tancar el cercle que havíem començat al primer.

El llibre ens va engegar a parlar de coses que havíem viscut. Nosaltres, els tertulians. Vam evocar altres llocs I potser no vam ser prou conscients que mai havíem sortit tant fora del llibre mateix que ens ocupava per parlar de coses més nostres. Ficció I realitat donant-se la mà per partida doble. Dins i fora del llibre.

El llibre destil·lava la seva essència I nosaltres amb ella, corroboràvem les coses que podíem sentir com a pròpies.

No dubto pas que va ser el mateix simbolisme del llibre, el que ens va abocar a anar a buscar els seus significats cap a les profunditats dels nostres records. Les referències històriques I geogràfiques ens ajudaven a entendre millor les vicissituds d’en Jody i el seu pare, en Blly I també, al final, de l’avi. Generacions canviants  d’un món també en muda constant.

Steinbeck és un mestre a l’hora d’ensenyar-nos, de mostrar-nos aquest món. El lector es fa no només receptor d’una història, sinó també més receptiu amb allò que es va creant a mida que el llibre avança. Les imatges-paraules són fàcilment imaginades I l’experiència acaba essent de mena espiritual.

Ras I curt, El poni roig és un d’aquells llibres que et fa créixer com a ésser humà. Un llibre-mirall. Un reconeixement de l’altre com a res més que un jo que va viure temps enllà, a l’oest d’un país que s’havia acabat.

Carme Bou Sala

COMPARTIR COMPARTIR COMPARTIR

// Comentaris (0)

Els comentaris estan tancats.

Facebook


Twitter