A partir de les paraules que els autors de cada edició han triat per fer els seus textos, els infants fan nous textos en trien d’altres, les defineixen, les expliquen i les il·lustren amb imatges que s’hi relacionen.
Des de la primera edició del Priorat en Persona, a escoles i instituts s’ha encoratjat els alumnes a crear i recrear textos de tota mena —des de poemes fins a definicions pròpies— sobre algunes de les entrades del Diccionari literari del Priorat. O, a partir d’altres paraules proposades, establir un diàleg amb nous textos, i en alguns casos imatges que els il·lustren, fets des de la seua mirada..
• Creació de textos literaris propis inspirats en els dels escriptors (4t d’ESO i/o 1r de batxillerat) per formar el seu diccionari literari prioratí. • Un grup d'alumnes de 4t d’ESO i/o 1r de batxillerat llegeix els textos que han creat inspirats en els dels escriptors. Diàleg artístic. • Els escriptors llegeixen algun dels seus treballs literaris (triats pels alumnes o per ells mateixos). • Ronda de preguntes per part dels alumnes adreçades als escriptors sobre aspectes